duminică, 8 iunie 2014

Nevoia de educatori model

    

Din păcate, indiferent de nivelul de învăţământ, există educatori care consideră că doar ei fac un învăţământ de calitate, că disciplina pe care o predau ei este cea mai importantă, deşi este ilogică o astfel de clasificare, că ei sunt savanţi care ştiu totul, deţin imunitatea faţă de eroare şi nu mai au nimic de învăţat. O astfel de poziţionare în sistem va determina de asemenea tratarea discipolului de pe poziţie de inferioritate şi implicit distrugerea oricărui tip de parteneriat în procesul de predare –învăţare - evaluare. Criza din educaţie are la bază părerea eronată că pedagogia este neproductivă, deşi ea stă la baza tuturor actelor productive, prin capitalul uman pe care îl oferă societăţii: „pedagogia are rolul de a crea condiţii pentru creşterea productivităţii în producerea de capital uman, în aceeaşi măsură, ea are responsabilitatea în controlul calităţii produsului educaţiei corelate cu standardele impuse de societate-
    Într-o societate în care valorile spirituale deţin rolul secundar, se produce inevitabilul, educaţia devine Cenuşăreasa sistemului. Societatea contrazice adesea chiar obiectivele fundamentale ale educaţiei: absolventul să desfăşoare o activitate eficientă în câmpul pragmatic social şi să-şi exercite gândirea critică şi creativă.
      În zilele noastre, după absolvire, capitalul uman îngroaşă rândurile şomerilor, prin urmare nu are posibilitatea de a pune în practică informaţiile dobândite în şcoală şi de a exercita responsabilitatea socială. Eforturile educaţiei se atrofiază, ba mai mult, viitorii cetăţeni vor dobândi reticenţă faţă oportunităţile spirituale în care au crezut cândva. De cele mai multe ori, absolventul prestează o muncă inferioară nivelului său de pregătire, într-un domeniu paralel specializării sale.
      La scară socială se produce metamorfoza genială a omului, „ridicarea de la stadiul de”homo naturalis”, la cea de „homo creator.Şcoala este primul laborator social care realizează acest lucru, iar profesorul este prin excelenţă un creator, şlefuind caractere. Absolvenţilor cu studii superioare, care devin şomeri, li se refuză această trecere spectaculoasă şi, deşi s-a investit enorm în formarea lor, cunoştinţele se atrofiază, deoarece nu sunt puse în practică.                    
Criticile şi lamentările referitoare la lumea în care trăim nu rezolvă nimic, doar acţiunea eficientă corectează carenţele. Educatorii model sunt obligaţi să responsabilizeze elevii în acest sens.
Din păcate, în ultimul timp, societate a devenit teatrul actelor antisociale, iar adolescenţilor le lipseşte discernământul, orientându-se greşit, căzând în variatele capcane ale ofertelor tentante.                    
  Indivizii care nu mai ştiu de frica nimănui, fac din adolescenţi unelte cu ajutorul cărora comit fapte antisociale. Autoritatea cadrului didactic şi chiar a forţelor de ordine a fost continuu diminuată, invocându-se drepturi şi libertăţi ale elevului, ale infractorului, ale cetăţeanului, în general.
    Norme morale milenare par a se zgudui din temelii, democraţia fiind greşit înţeleasă. Profesorul îşi îndeamnă elevii să înveţe, dar contrareplica este uneori dureroasă: „Dumneavoastră ce aţi realizat învăţând? Devin un fotbalist bun şi voi câştiga de sute de ori mai mult, decât dacă urmez o facultate!” sau: „Învăţ bine, apoi mă înscriu la facultate, iar după atâţia ani de studii îngroş rândurile şomerilor!”
     Trăim într-o lume care îşi dispută valori materiale şi le ignoră sau minimalizează pe cele spirituale. Deşi s-ar putea idealiza şi crede în mod eronat că în comunicarea didactică profesorul este şeful orchestrei, iar partitura există, fiind reprezentată de scenariul didactic, educatorul este pus în faţa tirului de întrebări al discipolilor săi, apar răspunsuri inedite sau şocante, ceea ce demonstrează că numai unul din actorii sociali situaţi în clasă cunoaşte şi încearcă să respecte partitura.                   
      Cheia succesului dintr-o şcoală o reprezintă respectarea eticii de către resursa umană, concretizată în fapte şi atitudini. Conform noilor orientări ale învăţământului românesc contemporan educatorul este responsabil în faţa „clientului” său căruia îi furnizează servicii educaţionale, de aceea intervine competiţia pentru a fi cel mai bun. Etica reprezintă medierea cu succes a acestor obiective: să fii cât mai bun şi responsabil, cu onestitatea, integritatea, loialitatea şi politeţea faţă de ceilalţi. Competiţia trebuie să fie fairplay.         
   Educatorul şi mama sunt primii traducători ai vieţii sociale pentru copii. De la aceştia învaţă să respecte regulile impuse de reţelele de socializare, să îndeplinească sarcini şi să joace roluri. Dacă aceste două modele vorbesc frumos, dar acţionează greşit, eşecul în procesul educaţional este garantat.

    Relaţia profesor-elev reprezintă o sinteză a relaţiilor interpersonale, alături de relaţia copil-părinţi, iar pe aceste fundamente se dezvoltă atât virtuţile, cât şi viciile, de aceea şcoala şi familia se impune să coopereze în procesul educaţional. Uneori ceea ce profesorul consideră în mod îndreptăţit un viciu, familia apreciază eronat ca fiind o virtute. Elevul este pus în faţa acestei dileme majore de traducere diferită a secvenţei sociale de către mentorii săi. Educaţia are îndatorirea de a disciplina elevul, iniţiindu-l în ordine, punctualitate, pregătirea zilnică şi temeinică a lecţiilor, respectarea regulamentelor şi ierarhiilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu